Místní akční plán vzdělávání bude v Praze 6 pokračovat i příští rok
Projekt byl realizován v období od ledna 2024 do konce roku 2025 a navázal na předchozí etapy MAP I – III. Završil tak víceletý proces systematického rozvoje vzdělávání v území Prahy 6. Projekt upevnil dlouhodobou spolupráci mezi školami, zřizovatelem, odbornými partnery a dalšími aktéry a zajistil kontinuitu akčního plánování v oblasti vzdělávací politiky.
Všechny plánované aktivity projektu byly úspěšně realizovány a projekt dosáhl všech indikátorů stanovených ve výzvě. Jedním z hlavních přínosů MAP IV byla aktualizace strategických dokumentů pro další období. Projekt připravil a schválil aktualizaci analytické části MAP, aktualizoval strategický rámec MAP do roku 2028 a zpracoval tři akční plány pro školní roky 2025/26, 2026/27 a 2027/28. Tím zajistil připravenost území na nadcházející období a vytvořil aktuální koncepční podklad pro další rozvoj vzdělávání v městské části.
Projekt dále rozvíjel odborné platformy a pracovní skupiny, kterých v rámci MAP IV fungovalo a do konce roku funguje sedm. Tyto pracovní skupiny pokrývaly klíčová témata, jako jsou moderní didaktické formy, rovné příležitosti, koncepční rozvoj škol, financování, využívání digitálních technologií, občanské kompetence nebo zájmové vzdělávání. Pracovní skupiny se scházely pravidelně a staly se nositeli odborné diskuse i zdrojem doporučení a podkladů pro strategické i implementační aktivity projektu.
„Sdílení know how mezi školami, podpora a vzdělávání pedagogických pracovníků, to jsou hlavní devizy, které v rámci projektu vnímám. Jako celkem unikátní se v této fázi ukázala podpora vychovatelek ve školních družinách. Pro pokračování projektu MAP V se nám podařilo získat ještě více škol včetně těch uměleckých. A budeme se zaměřovat také na přechod dětí z mateřských na základní školy," říká k projektu místostarostka Prahy 6 pro oblast školství Mariana Čapková.
Významnou součástí projektu byla realizace konkrétních vzdělávacích a podpůrných aktivit pro pedagogy, žáky i rodiče, které vycházely z předešlých MAP z tzv. implementačních plánů. V rámci projektu bylo uskutečněno velké množství vzdělávacích akcí pro pedagogy a pracovníky ve vzdělávání, které se zaměřily např. legislativu ve školství, práci s žáky s odlišným mateřským jazykem, i se žáky se znevýhodněním.
Realizována byla i řada školních a mimoškolních aktivit zaměřených na rozvoj kompetencí žáků, finanční gramotnost či rozvoj polytechnických dovedností. Projekt se také věnoval osvětovým aktivitám směrem k rodičům, zejména prostřednictvím seminářů zaměřených na komunikaci mezi školou a rodinou či práci s žáky s OMJ. MAP IV posílil partnerskou síť spolupráce.
Do projektu bylo zapojeno více než 55 škol, spolupracovalo se školskými poradenskými zařízeními, neziskovým sektorem, vysokými školami i odbornými organizacemi. Tento systém spolupráce umožnil efektivní přenos zkušeností, sdílení dobré praxe a koordinaci aktivit v celém území.
Projekt významně přispěl i k posílení kapacit zřizovatele v oblasti strategického řízení a zajišťování kvality vzdělávání. Součástí projektu byla i procesní a metodická podpora škol i zřizovatele. Zřizovatel využíval výstupy projektu při aktualizaci své vzdělávací strategie a při plánování investic a souvisejících opatření. Projekt MAP IV naplnil stanovené cíle, realizoval všechny plánované výstupy a významně přispěl k rozvoji kvality vzdělávání v městské části Praha 6. Zajistil kontinuitu akčního plánování, podpořil profesní růst pedagogů, prohloubil spolupráci mezi školami a zřizovatelem a vytvořil pevný základ pro navazující projekt MAP V
Příklady aktivit
Financování regionálního školství
Legislativa pro ředitele a pedagogy
Minimální standard bezpečnosti ve školách
Novinky v legislativě
Jak na dobrou atmosféru v týmu MŠ
Spolupráce a prevence vyhoření
Rozvoj čtenářské gramotnosti a pisatelství
Práce s knihou v MŠ
Tvůrčí psaní
Jak na matematickou pregramotnost
Geogebra Metoda podle prof. Hejného
Aktivizační metody v matematice
Práce s nadanými žáky
Školní zralost
Péče o žáky se SVP
Psychomotorické hry vhodné pro žáky
Pozornost a paměť
Práce s kolektivem žáků - prevence šikany
Žáci s komunikačními problémy
Předcházení konfliktům
Metody práce usnadňující přechod MŠ- ZŠ
Využití relaxačních technik pedagogem
Prevence rizikového chování žáků
Školní a emoční zralost z pohledu psychologa
Spolupráce pedagog – asistent pedagoga
Základy krizové intervence
Psychohygiena
Jak si pohlídat osobní hranice
Využití virtuální reality ve výuce
AI ve vzdělávání
Praktické seznámení s nástrojem CANVA
Chromebooky a nástroje AI
Microsoft – AI jako kopilot pedagoga
Expo ve školách
Samet ve školách
Finanční gramotnost pro žáky
Transformace hodnocení škol
Polytechnická výchova na I. st. ZŠ spolupráce s leteckými modeláři
Letecký den na Vypichu
Environmentální výchova – projekty ve školách
Cesta do vesmíru: úspěšný tým Zero G
Projekt Spolupráce s ČVUT
Městský žákovský parlament - setkání s představiteli radnice
Jak připravovat projekty
Spolupráce a setkávání koordinátorů školních žákovských parlamentů
Sdílení zkušeností pedagogů MŠ a ZŠ
[11.12.2025]



